Sale!

Borang Perekodan PBD Geografi SMK Tingkatan 1-5

Original price was: RM15.00.Current price is: RM10.00.

Ciri Borang Perekodan PBD Geografi SMK Tingkatan 1-5:

  • Terdiri daripada 12 halaman.
  • Mengandungi borang jajaran atau perekodan PBD.
  • Formatnya boleh dalam bentuk PDF atau Word.
  • Ditulis dalam bahasa Melayu.
  • Menepati Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).
  • Disediakan dalam bentuk softcopy.
  • Pengguna akan menerima emel dengan lampiran dalam masa 5 hingga 30 minit selepas membuat pesanan.

Description

Kongsi Hantaran

Cikgu Yu Hao Ping telah menyediakan Borang Perekodan PBD Geografi SMK Tingkatan 1-5 yang unik dan berguna untuk subjek Geografi di sekolah menengah kebangsaan. Inilah beberapa keistimewaan borang ini:

  • Pentaksiran Bilik Darjah yang Efektif: Borang ini direka khas untuk digunakan dalam proses pentaksiran di dalam bilik darjah. Ia membantu cikgu untuk merakam kemajuan setiap murid dengan terperinci.
  • Bukti Kemajuan Individu: Setiap murid akan memiliki rekod kemajuannya yang disimpan dalam borang ini. Ini membolehkan cikgu dan pelajar sendiri untuk melihat perkembangan mereka dari semasa ke semasa.
  • Kegunaan Semasa Pemantauan: Borang PBD ini juga berguna semasa sesi pemantauan di mana pihak pentadbir atau ibu bapa ingin melihat kemajuan murid. Borang ini menjadi alat komunikasi penting untuk melihat prestasi murid.
  • Disertakan dengan DSKP: Borang ini disertakan dengan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) yang sesuai dengan matlamat pembelajaran bagi setiap tahap tingkatan.
  • Format Editable: Disediakan dalam format Word yang boleh diedit, membolehkan cikgu untuk menyesuaikan borang mengikut keperluan dan keadaan kelas masing-masing.

Dengan Borang Perekodan Kemajuan Murid (PBD) Geografi ini, proses pentaksiran dan pemantauan menjadi lebih efisien dan teratur, memberi manfaat kepada guru, pelajar, dan pihak pentadbir sekolah.

Perkara Perlu di Elakkan Semasa Menggunakan Borang Perekodan PBD Geografi SMK

Semasa menggunakan Borang Perekodan PBD (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) untuk mata pelajaran Geografi di Sekolah Menengah, terdapat beberapa perkara yang perlu dielakkan bagi memastikan proses pentaksiran berjalan dengan lancar dan berkesan. Berikut adalah perkara-perkara yang perlu dielakkan semasa menggunakan borang perekodan PBD Geografi SMK:

1. Ketidaktepatan Data:
  • Perlu dielakkan: Merekod data yang tidak tepat dan tidak lengkap.
  • Penyelesaian:
    • Pastikan semua data yang diperlukan direkodkan dengan teliti dan lengkap.
    • Semak dan sahkan data sebelum memasukkannya ke dalam borang perekodan PBD.
2. Subjektiviti yang Tinggi dalam Penilaian:
  • Perlu dielakkan: Penilaian yang terlalu subjektif berdasarkan pendapat peribadi guru.
  • Penyelesaian:
    • Gunakan rubrik penilaian yang jelas dan objektif untuk menilai pencapaian pelajar.
    • Libatkan pelajar dalam proses penilaian kendiri dan rekan sebaya.
3. Ketidakjelasan Matlamat Pembelajaran:
  • Perlu dielakkan: Tidak menyatakan dengan jelas matlamat pembelajaran dalam proses pengajaran dan penilaian.
  • Penyelesaian:
    • Nyatakan matlamat pembelajaran yang jelas dan spesifik bagi setiap sesi pengajaran.
    • Pastikan matlamat pembelajaran berkait rapat dengan kurikulum dan keperluan pelajar.
4. Ketidaksesuaian Aktiviti Pembelajaran:
  • Perlu dielakkan: Menggunakan aktiviti pembelajaran yang tidak sesuai untuk mencapai matlamat pembelajaran.
  • Penyelesaian:
    • Rancang aktiviti pembelajaran yang sesuai untuk mencapai matlamat pembelajaran.
    • Pastikan aktiviti tersebut menggalakkan pelibatan aktif pelajar.
5. Ketidaksempurnaan Penilaian:
  • Perlu dielakkan: Tidak menggunakan pelbagai teknik penilaian atau menggunakan teknik penilaian yang tidak sesuai.
  • Penyelesaian:
    • Gunakan pelbagai teknik penilaian termasuk ujian bertulis, projek, tugasan, dan pemerhatian kelas.
    • Pastikan teknik penilaian yang digunakan dapat mengukur pelbagai aspek pembelajaran seperti pemahaman, aplikasi, dan penilaian spatial.
6. Ketidaksempurnaan Rekod Data Menggunakan Borang Perekodan PBD Geografi SMK :
  • Perlu dielakkan: Merekod data secara tidak sistematik atau tidak teliti.
  • Penyelesaian:
    • Gunakan borang perekodan PBD dengan teliti dan rekodkan data secara sistematik.
    • Pastikan semua data yang diperlukan direkodkan dengan lengkap.
7. Ketidaktelusan dalam Maklum Balas Borang Perekodan PBD Geografi SMK:
  • Perlu dielakkan: Tidak memberikan maklum balas yang jelas kepada pelajar mengenai pencapaian mereka.
  • Penyelesaian:
    • Berikan maklum balas kepada pelajar mengenai pencapaian mereka secara berkala.
    • Gunakan maklum balas ini sebagai peluang untuk meningkatkan prestasi pelajar.
8. Ketidakwajaran dalam Penilaian Moral dan Etika:
  • Perlu dielakkan: Menilai pelajar berdasarkan aspek moral dan etika tanpa mengikuti panduan dan prinsip yang betul.
  • Penyelesaian:
    • Pastikan penilaian moral dan etika pelajar dibuat berdasarkan kepada panduan dan prinsip yang betul.
    • Libatkan pelajar dalam pembangunan nilai-nilai moral yang positif.

Dengan mengelakkan perkara-perkara tersebut, guru dapat menggunakan Borang Perekodan PBD Geografi SMK dengan lebih efektif untuk merekod dan menilai pencapaian pelajar dengan teliti dan sistematik.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Borang Perekodan PBD Geografi SMK Tingkatan 1-5”